Aparitia dansului Mambo a fost localizata la sfarsitul deceniului al III-lea, in cazinourile si restaurantele din Havana - destinatia predilecta pentru vacantele protipendadei rezidente pe coasta de est a SUA.
Nasterea genului ii este atribuita lui Damaso Perez Prado, care in 1943 isi prezenta muzica sub acest nume la clubul (Tropicana) din Havana. Combinand muzica de Son cu influente din Jazz, contopind sunetele trompetelor si ale saxofonului cu cele ale instrumentelor de percutie traditionale cubaneze, Perez Prado a dat nastere noului ritm, hit-ul sau cel mai cunoscut fiind (Que rico el Mambo). Tot lui ii este atribuit exportul acestui gen de muzica si dans in SUA, via Mexico, in 1947.
Potrivit unor istorici, Mambo ar fi originar nu din Cuba secolului al XX-lea, ci din Anglia rurala a secolului al XVII-lea, sub forma unui dans cu caracteristici similare, cunoscut sub numele de (Country Dance).
Acest dans a fost importat ulterior in Franta, sub denumirea de (Contredanse) si apoi in Spania, unde a fost cunoscut sub numele de (Contradanza). De aici a fost exportat in Haiti, unde a capatat denumirea de (Danzon) si unde a fost modificat prin aparitia unei sincopari cunoscute ca (Cinquillo). Cantecul (Las alturas de Simpson) din 1887, a adus un val de popularitate Danzon-ului.
Alti istorici sustin ca Mambo a aparut la confluenta dintre culturile europeana, nord americana si afro-cubaneza, fiind un cocktail de influente Bantu, spaniole, Yoruba ÅŸi Jazz.
O alta varianta atribuie aparitia primului stil de Mambo muzicianului cubanez Anselmo Sacasas, care ar fi dezvoltat acest nou gen din formele muzicale afro-cubaneze.
Si etimologia cuvantului (Mambo) reprezinta un subiect de controversa pentru istorici. Conform unor pareri, acesta ar fi fost imprumutat din folclorul Haitian unde reprezinta denumirea generica sub care sunt cunoscute preotesele (Voodoo). In zona rurala din Haiti acestea joaca rol de consilieri, vraci, exorcisti si amfitrioane ai petrecerilor campenesti.
Potrivit altora, acest nume ar fi rezultatul unui cantec omonim compus de Orchestra Lopez, in Havana anului 1938.
O alta varianta sustine ca (Mambo) era un cantec religios pe care sclavii originari din Congo il interpretau pentru a invoca zeii.
Primul loc de adoptare a genului Mambo pe teritotiul Satatelor Unite a fost New York Park Plaza din Fifth Avenue, un loc frecventat de impatimitii dansului din Harlem. Au urmat apoi Palladium, The China Dool, Havana, Madrid si Birdland. Printre cele mai renumite trupe de Mambo din anii 1950 se numarau: Mambo Aces, (Killer) Joe Piro, Paulito ÅŸi Lilon, Louie Maquina, Cuban Pete, Machito, Tito Puente, Tito Rodriguez si Jose Curbelo.
Urmand calea deschisa de Prado, o multime de muzicieni, ca Enrique Jorin, a inceput sa experimenteze noi tehnici, cum ar fi accelerarea si sincoparea ritmurilor. Aceste inovatii au reprezentat fundamentul pentru crearea unui nou ritm: Cha-Cha-Cha.
La mijlocul anilor 1950, noul Mambo new-yorkez ajunge si in Europa, unde se bucura rapid de o mare polularitate.
Ca si alte dansuri, Mambo a avut mai multe variante: simplu, dublu sau triplu, aceasta din urma avand un rol foarte important in aparitia Cha-Cha-Cha-ului.
In anii 1980, Mambo cunoaste insa un puternic reviriment, in special datorită filmului (Dirty Dancing), aparut in 1987 si a melodiei de pe coloana sonora (I've Had The Time Of My Life), apartinand lui Jennifer Warnes si Bill Medley. A urmat apoi o serie de artisti renumiti, care au adus genul Mambo pe culmile de altadata. Printre acestia se numara si dansatorul Eddie Torres sau cantaretul Lou Bega.
Cam atat despre Mambo, va lasam sa descoperiti mai multe la cursurile Loga Dance Schoo